Processer

Du kan välja att lämna in ditt verktyg på:

 

 Allmän service  - Vill du lämna in din maskin på årlig service, alt. vet inte riktigt vad som behöver göras på maskinen? Vi felsöker och går igenom maskinen. Överstiger reparationskostnaden 70% av nyvärde kontaktar vi dig alltid för ett ok innan vi fortsätter. 


 Garantianspråk  - Vill du skicka in en maskin på garantianspråk måste alltid kvitto- eller fakturakopia följa med. Utan inköpsbevis kommer vi ej kunna hantera ärendet som ett garantianspråk. Visar det sig att det inte går på garanti kommer du att få ett kostnadsförslag på vad det skulle kosta att reparera maskinen. Se kostnadsförslag

 

 Kostnadsförslag  - Vi felsöker och går igenom maskinen. Vi kontaktar dig för ett kostnadsförslag innan vi fortsätter. Felsökningsavgift om 350:- exkl. moms / 500:- exkl. moms (beroende på maskinens storlek) tas ut om du väljer att neka kostnadsförslaget och avbryta reparationen. Du har 7 dagar på dig att besvara ett kostnadsförslag innan en påminnelse går ut. Detta gäller även kostnadsförslag vid nekat garantianspråk. Vid nekat kostnadsförslag returneras maskinen demonterad. 

 

 Punktreparation  - Du vet vad som är fel på maskinen och vi lagar endast detta, tex lager, kol, kabel. Vi går inte igenom hela maskinen och ansvarar inte för ej bytta delar om senare service behövs. OBS. Ser vi att en del som är kopplad till säkerhet är skadad byter vi alltid av säkerhetskäl ut den även om maskinen lämnats in för annat fel. 

Att tänka på när du lämnar in din maskin:


 Sätt ett tak  - Sätt ett tak på vad reparationen får kosta. Skulle reparationen överstiga priset kommer du att få ett kostnadsförslag. Men har vi ett tak att utgå ifrån sparar vi massor av tid och slipper skicka kostnadsförslag i onödan. På så sätt minskar ledtiderna hos oss och du kan få tillbaka din maskin snabbare. Bra va? :) 


 Var tydlig i kommunikationen  - Ju bättre felbeskrivning du kan ge oss desto snabbare kan vi felsöka och reparera maskinen. Att lämna in en maskin med felbeskrivning "TRASIG" resulterar i att vi måste gå igenom HELA maskinen för att finna felet, vilket du förstår tar längre tid, varför eventuellt kostnadsförslag blir dyrare då mer arbetstid lagts ner.   


 Nekad garanti  - Vissa leverantörer står för felsökningsavgiften vid nekad garanti, och andra gör inte det. Gör leverantören inte det så kommer du att få en felsökningsavgift vid nekad garanti. Vi förstår frustrationen när du lämnar in något på garantianspråk och det sen visar sig att det inte är garanti, det är dock enkelt att ta reda på vad leverantören tar på garanti och inte. Under  garantier    på hemsidan finner du olika leverantörers garantivillkor. 


 Frakt  - Vill du ha maskinen skickad till dig efter reparation tillkommer fraktkostnad (Gäller ej vid garanti). Fraktkostnaden baseras på maskinens vikt och finns alltid med på kostnadsförslaget. 

Mekina AB  | Org.nr: 556916-2976  | Industrivägen 12, 171 48 Solna  | Telefon: 08 277 780